Äventyr: Bergakungen och sångfågeln

Våra äventyrare har nu varit ute och vandrat på vägarna i flera veckor. Efter att de fångat borgmästaren Hubertus den Snikne, lämnat honom till byborna och återlämnat skatten så gav de sig iväg i riktning mot grannlandet Nordensas huvudstad, kuststaden Sjösala.

På vägen dit hörde de ryktas om ett enormt sjöodjur som dykt upp några sjömil utanför kusten och som sänkt flera skepp, bara genom att ringla sig runt dem och krossa dem med sin jättestora, ormliknande kropp.

Allt från magiker och alkemister till riddare och legosoldater (legosoldater är krigare som slåss för en kung eller drottning mot betalning, de är inte gjorda av Lego) har försökt döda eller fånga besten, men ingen har lyckats.

Eftersom våra huvudpersoner tycker om uppmärksamheten de får när de gjort något heroiskt och eftersom de nu är i behov av pengar igen, så funderade på att söka lyckan i havet hos sjöodjuret. Det sägs att dess kropp är fylld av skatter och ädla stenar.

På sin väg mot Sjösala, runt en lägereld med gott sällskap och en varm och mättande soppa till middag, så berättar en gammal man om en sägen som säger att det finns en fågel, den sista i sitt slag, som ska kunna lugna den allra farligaste best genom sitt vackra kvittrande.

Enligt sägnen så hålls fågeln fången i en bur i Bergakungens sal som ligger nånstans i bergen öster om Östfolka, ett litet men rikt land inte långt från får spelarna är just nu. Vem Bergakungen faktisk är råder det delade meningar om. En del tror det är en människa som försvann som barn och växte upp i bergen, andra tror att det är en jätte som levt bland bergen i årtusenden. Ytterligare några andra är helt säkra på att det är ett jättestort troll som styr över ett rike bestående av gigantiska grottsystem i och under själva bergmassiven.

Det är faktiskt ett bergatroll som är Bergakungen och grottorna och salarna är så många att de knappt går att räkna.  Bergakungens undersåtar består framför allt av vättar, gråsuggor och tusenfotingar stora som kossor och en och annan orch och rese.  

Spelarna behöver hämta fågeln, annars kommer de inte att vinna över sjöodjuret, så spelledaren behöver se till att spelarna tar det här uppdraget.

För att klara av att ta sig förbi alla Bergakungens undersåtar så behöver det vara minst tre spelare (plus en spelledare). Undersåtarna är för många i antal för att kunna besegras av färre spelare än så.

Till viss del kommer det gå att smyga förbi undersåtarna, men spelledaren kan se till att det även blir en del strider. Jag rekommenderar åtminstone två rejäla strider innan de når sångfågeln.

Sångfågeln ser ut som en koltrast. Ganska liten, svart och med gulorange näbb. Den sitter i en liten bur bredvid Bergakungens tron och Bergakungen sitter i tronen. Han är så stor och tjock att han inte kan resa sig ur sin tron, men om han upptäcker spelarna så visslar han på sina vakter.

  1. Om spelarna stannar så får de slåss mot 10 vättar, 2 jättegråsuggor och 2 reser.
  2. Om de springer därifrån med buren så blir de stoppade av 10 vättar, 2 jättegråsuggor och 2 reser på väg ut ur grottan de befinner sig i.
  1. Om de dödar Bergakungen så spricker han alltmedan en högre demon tar sig ur hans kropp. Demonen heter Galivierum och har väntat i århundraden på att Bergakungen ska dö så Galivierum ska kunna ta sig hit från hans egen dimension.
  2. Om spelarna flyr med sångfågeln utan att döda Bergakungen så börjar några tecken glöda på fågelns bur. När spelarna uttalar bokstäverna (”Bilanum, Garhul, mudeus Galivierum”) så dyker demonen upp ur marken. Han har väntat i århundraden på att nån skulle uttala besvärjelsen så han skulle kunna ta sig hit från sin egen dimension.

Demonen är så tacksam att han låter spelarna gå därifrån. Han ger även spelarna en liten flöjt, snidad i nån slags ben. ”Behöver ni hjälp nån gång så spela på den här flöjten så skickar jag Kuriodom (hon är en lägre demon) till ert stöd, men kom ihåg att flöjten bara fungerar en gång”. När spelarna börjar gå därifrån så börjar salen fyllas med alla Bergakungens undersåtar. Det blir en jättestrid mellan demonen och undersåtarna och spelarna kan fly under tiden.